(Gäller från den 22 maj 2018)
byRavn ApS
CVR. nr. DK38179918
Organisationsnr: SE502080867001
Storedamvej 20
6640 Lunderskov
Danmark
E-mail: byRavn@byRavn.se
Tel: +45 42 55 07 37
Etableringsår: 2013
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa beställningsvillkor från tid till annan, utan föregående meddelande. De beställningsvillkor som gäller för ditt köp är de beställningsvillkor som är i bruk vid tidpunkten för din beställning.
Även om vi gör vårt bästa för att se till att informationen i webbshopen är korrekt, så kan vi inte hållas ansvariga för en eventuellt felaktig prissättning, tryckfel eller stavfel.
Dina varor kommer, under normala omständigheter, att skickas iväg samma vardag eller vardagen efter att vi har mottagit din beställning och du har mottagit orderbekräftelsen.
Om du exempelvis väljer leveransmetoden “Paket till närmaste ombud (Leverans: vanligen 1-3 vardagar)” och vi mottar din beställning en vardag senast klockan 12.00 kommer din beställning att skickas samma dag. Du kan då förvänta dig att motta ditt paket inom 3 vardagar.
I samband med perioder med extra hög arbetsbelastning, så som fars dag, Black Friday och jul, kan leveranstiden förlängas med ett par vardagar.
Normalt leverar PostNord försändelserna 2-6 vardagar efter vi har skickat iväg dem.
Alla försändelser skickas med PostNord.
PostNord informerar om att alla försändelser levereras inom 2-6 vardagar.
När vi skickar iväg ditt paket kommer vi samtidigt att skicka dig ett trackingnummer så att du kan följa din försändelse.
Vid köp för minst 749:- leverar vi fraktfritt inom Sverige.
Se alltid till att kontrollera din e-postadress och leveransadress innan du godkänner beställningen.
Vid högtider (jul, mors dag och fars dag) informerar vi på vår startsida om när vi senast behöver din beställning för att den ska komma fram i tid.
När vi informerar om en deadline gör vi det utifrån de leveranstider som PostNord anger.
Vi kan naturligvis inte garantera att PostNord håller sina leveranstider, men vi garanterar att vi kommer att skicka din beställning så att den kommer fram i tid förutsatt att PostNord håller sina leveranstider.
Kom ihåg att ange rätt adress
Kom ihåg att kontrollera att din e-postadress och leveransadress är korrekt angivna innan du gör din beställning. Försändelsen kan inte levereras om:
- Du har uppgett fel adress
- Adressen inte är fullständig (om du till exempel har glömt att uppge husnummer eller lägenhetsnummer)
- Ditt namn inte står på brevlådan
Kundservice hos byRavn:
För oss på byRavn är det viktigt att vår kundservice är på topp. Vi gör alltid vårt bästa för att våra kunder ska få sina beställningar så snabbt som möjligt. Det innebär att vi agerar snabbt om det uppstår några problem med din försändelse, och vi kontaktar gärna posten å dina vägnar.
Om din försändelse försvinner under leveransen gäller följande:
När vi skickar paket och varubrev som kan spåras är det avgörande för PostNord att följande information finns på plats när de ska leverera din försändelse:
Kunden måste alltid se till att ange 100 % korrekt adress, inklusive korrekt namn, adress, husnummer, lägenhetsnummer, postnummer, ort, etc.
Om försändelsen ska levereras till adressen i stället för till ett utlämningsställe är det viktigt att mottagarens namn framgår tydligt på brevlådan.
Om kunden har angett fel adress, och försändelsen därför måste skickas ut igen, är det kundens ansvar att stå för de extra leveranskostnaderna.
Om din försändelse försvinner, och ovanstående upplysningar är korrekta, kommer byRavn se till att skicka ut ett nytt paket till dig så snart som möjligt samt stå för de extra leveranskostnaderna. Om fraktföretaget har tappat bort paketet kan beställningen inte avbrytas/återbetalas, men vi ser som sagt alltid till att paketet kommer fram.
OUTHÄMTADE PAKET/VARUBREV
Om du inte hämtar ut ditt paket/varubrev kommer det automatiskt att skickas tillbaka till oss efter 14 dagar. Om paketet kommer i retur till oss kommer vi att ta ut en avgift på 70 SEK för att täcka returavgiften. Detta gäller för paket som skickas till postombud, eller paket som levereras till postombud eftersom ingen var hemma när paketet delades ut.
Du har 30 dagars full returrätt om du ångrar ditt köp. Returrätten omfattar dock inte produkter med personlig eller populär text påtryckt eller produkter som är tillverkade efter specialmått.
Ångerrätten går ut 30 dagar efter den dag då du mottagit din/dina varor.
Du måste informera oss om att du vill ångra köpet inom 30 dagar efter att du mottagit försändelsen. Du kan informera oss om detta genom att skriva till byRavn@byRavn.se. I ditt meddelande måste du tydligt göra oss uppmärksamma på att du vill utnyttja din ångerrätt.
Om du har givit ditt samtycke till att arbetet eller leveransen kan påbörjas, och ändå önskar utnyttja din ångerrätt, bör du vara uppmärksam på att vi kommer att kräva en rimlig betalning för det arbete som redan är utfört.
Du kan inte ångra ditt köp genom att bara neka till att motta varan, utan att samtidigt ge oss tydlig information om detta.
Om du ångrar ditt köp ska varan skickas till:
byRavn ApS
Storedamvej 20
6640 Lunderskov
Danmark
Vid returen ber vi dig att skicka med en kopia på orderbekräftelsen.
Du ska skicka din beställning i retur till oss utan onödig fördröjning och senast 30 dagar efter att du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du ska betala de direkta utgifter som uppkommer i samband med returen av varan. Vid retur är du ansvarig för att varan är väl förpackad.
Vid retur av en vara är det du som ansvarar för den tills vi mottar den. Om varan försvinner eller skadas under transporten till byRavn är det du som blir betalningsskyldig.
Du är ansvarig för eventuell minskning av varans värde, som påverkas av annan hantering än vad som krävs för att upprätthålla varans utseende, egenskaper och sättet den fungerar på. Med andra ord kan du prova varan på samma sätt som om du hade provat den i en fysisk butik.
Om varan är provad på annat sätt än vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd, vilket betyder att du om du ångrar köpet endast får en del eller ingenting av inköpsbeloppet i retur, beroende på varans försäljningsvärde.
För att få hela inköpsbeloppet i retur behöver du alltså göra likadant som i en fysisk butik. Du kan testa varan, men inte börja använda den.
Ångerrätten gäller inte följande varor:
Om du ångrar ditt köp får du naturligtvis tillbaka det belopp du har betalat till oss. I händelse av en värdeminskning, som du är skyldig till, kommer den att dras av från inköpsbeloppet.
Om du använder dig av din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka betalningen vi mottagit från dig, inklusive leveransomkostnader (dock inte extra omkostnader som uppkommit i samband med ditt eget val av en annan leveransform än den billigaste vi erbjuder för standardleverans), utan onödig fördröjning och under alla omständigheter senast 30 dagar från det datum då vi mottagit meddelandet om ditt beslut om att ångra detta avtal. Returfrakten betalar du själv, och vid retur av endast en del av en order betalar vi inte tillbaka leveranskostnaden.
Vi genomför återbetalningen med samma betalningsmedel som du använde dig av vid den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen önskar något annat.
Vi kan hålla återbetalningen tills vi har mottagit varan i retur, om du inte har uppvisat dokumentation som bevisar att du har returnerat den.
Köplagens regler gäller när du handlar hos byRavn, och du har därför 24 månaders reklamationsrätt. Det innebär att du som utgångspunkt kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller rabatt på priset beroende på situation.
Det är självklart ett krav att reklamationen är berättigad, och att bristen inte har uppstått på grund av felaktig användning av produkten eller skadats på något annat sätt.
Du måste göra din reklamation inom ”rimlig tid” efter att du har upptäckt varans fel eller brist. Om du reklamerar inom två månader efter att felet eller bristen har upptäckts kommer reklamationen alltid att vara berättigad
Om reklamationen är berättigad återbetalar vi naturligtvis dina (rimliga) fraktomkostnader.
Varan skickas i retur till:
byRavn ApS
Storedamvej 20
6640 Lunderskov
Danmark
När du returnerar varan ombeds du informera oss om vad problemet är, så detaljerat som möjligt.
Notera att vi inte mottar paket som är skickade med postförskott, paket som skickas till ett ombud eller liknande. Varan ska alltid skickas tillbaka i passande emballage. Tänk på att ta kvitto på att du skickat iväg paketet, så att vi kan återbetala dina fraktomkostnader.
Hos byRavn kan du betala med Visa/Visa Electron/VPay,MasterCard/Maestro,JCB.
Ett belopp som motsvarar värdet på din order kommer att reserveras i samband med beställningen. Din betalning dras först när varan skickas iväg från vår verkstad.
Klarnas betalningsalternativ:
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:
Du hittar mer information om Klarna läsa deras användarvillkor här.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår integritetspolicy.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
För att kunna handla på byRavn.se behöver vi följande upplysningar om dig:
Ovanstående uppgifter sparas tillsammans med information om vilka varor du har köpt. Vi sparar uppgifterna i fem år, och därefter raderar vi dem.
Du kan läsa mer om vår integritetspolicy här.
Om du har några frågor eller vill ändra dina uppgifter kan du kontakta oss på byRavn@byRavn.se.
Om du har några klagomål på ditt köp ska du kontakta byRavn@byRavn.se. Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du vända dig till relevanta myndigheter inom området, om förhållandena för detta är uppfyllda.
Flera av byRavns produkter innehåller remmar eller små delar som kan vara farliga för mindre barn. Produkterna riktar sig därför inte till mindre barn då de kan få remmarna runt om halsen eller sätta de små delarna i halsen.
Vi använder oss enbart av äkta läder som kommer från djur. Lädret väljs ut med stor omsorg, men eftersom läder är ett naturligt material kan färg och utseende variera. Lädret kommer också att ändra sig (utveckla en patina) med tiden. Du kan själv vårda dina läderprodukter med läderfett, för att beskydda dem och förlänga produktens livstid.
Alla personliga tryk görs för hand, vilket bidrar till att göra produkterna personliga. När vi trycker för hand kan tryckets utseende variera. Varje produkt kontrolleras och godkänns naturligtvis innan de skickas iväg.